Een Taak Risico Analyse (TRA) is een risicobeoordeling van een taak die voorafgaand aan de uitvoering van (risicovolle) werkzaamheden wordt gedaan om maatregelen voor veilig werken te bepalen en voor te bereiden.
Doel
Het doel van de TRA is het voorkomen van ongevallen als gevolg van het uitvoeren van werkzaamheden. Dit kan worden bereikt door:
Wanneer een TRA uitvoeren?
Een TRA wordt opgesteld of kan noodzakelijk zijn wanneer:
Incidenten, ongevallen en verliezen kunnen ontstaan doordat men niet de juiste werkwijzen, procedures of afspraken weet te identificeren rondom (risicovolle) werkzaamheden.
Risicovolle werkzaamheden volgens de Arbowet zijn o.a.:
Stap 1: Beschrijf de taak/activiteit
Stap 2: Geef een omschrijving van het gevaar en gevolg
Stap 3: Bereken het risico (Risico=Waarschijnlijkheid*Blootstelling*Effect)
Stap 4: Bepaal een risico reducerende maatregel
Stap 5: Bereken het restrisico (aan de hand van reducerende maatregel)
Bespreek na het opstellen en goedkeuren van de TRA deze met alle medewerkers die de werkzaamheden gaan uitvoeren, voordat zij hiermee starten.
Zorg dat alle beheersmaatregelen in orde zijn, voordat de eigenlijke werkzaamheden starten.
Controleer dit (zo nodig met de leidinggevende) ter plaatse op de werkplek.
De leidinggevende controleert of daadwerkelijk volgens de maatregelen die staan vermeld in de TRA, wordt gewerkt.
Ga met elkaar in gesprek over het volgende:
Ga na afloop van de werkzaamheden na of de werkzaamheden volgens plan konden worden uitgevoerd en of een volgende keer andere maatregelen beter zijn.
Archiveer de TRA, zodat de kennis die is opgedaan ook in de toekomst kan worden gebruikt.
Scan de volgende code met de app om deze toolbox te bekijken.