QHSE / H. Zwijnenburg
03 Specifieke werkzaamheden
 >  Taak Risico Analyse (TRA)
Introductie

Een Taak Risico Analyse (TRA) is een risicobeoordeling van een taak die voorafgaand aan de uitvoering van (risicovolle) werkzaamheden wordt gedaan om maatregelen voor veilig werken te bepalen en voor te bereiden.

Doel 

Het doel van de TRA is het voorkomen van ongevallen als gevolg van het uitvoeren van werkzaamheden. Dit kan worden bereikt door: 

  • Op een gestructureerde manier (onvoorziene) risico’s van de werkzaamheden te inventariseren; 
  • Het nemen van maatregelen om de risico’s weg te nemen of beheersbaar te maken. 

Wanneer een TRA uitvoeren? 

Een TRA wordt opgesteld of kan noodzakelijk zijn wanneer: 

  • Werkzaamheden met een hoog risico moeten worden uitgevoerd die niet of niet geheel volgens de reeds bestaande procedures of werkinstructies kunnen worden uitgevoerd;
  • Procedures opgesteld of geëvalueerd moeten worden;
  • Werkzaamheden voor het eerst worden uitgevoerd, waarvan de risico’s en ongewenste gevolgen (nog) niet bekend zijn.​​​​​​​
Risico's > Wat kan er gebeuren?

Incidenten, ongevallen en verliezen kunnen ontstaan doordat men niet de juiste werkwijzen, procedures of afspraken weet te identificeren rondom (risicovolle) werkzaamheden. 

Risicovolle werkzaamheden volgens de Arbowet zijn o.a.: 

  • Hijswerkzaamheden; 
  • Werken aan de openbare weg; 
  • Werken in de buurt van water; 
  • Werken aan het spoor; 
  • Werken aan of nabij hoogspanningsinstallaties en -kabels; 
  • Werken aan laagspanningsinstallaties; 
  • Lassen en snijden (heet werk); 
  • Werken op hoogte (hoogwerker, (rol) steiger); 
  • Werken op hoogte (daken); 
  • Werken met gevaarlijke stoffen; 
  • Werken in besloten ruimten, putten of sleuven; 
  • Werken in bijv. vriescellen (koud werk). ​​​​​​​
Maatregelen > Wat moet je doen?

Stap 1: Beschrijf de taak/activiteit 

Stap 2: Geef een omschrijving van het gevaar en gevolg

Stap 3: Bereken het risico (Risico=Waarschijnlijkheid*Blootstelling*Effect)

Stap 4: Bepaal een risico reducerende maatregel 

Stap 5: Bereken het restrisico (aan de hand van reducerende maatregel) 

Voorbeeld TRA van lassen (incl. berekening)

Bespreek na het opstellen en goedkeuren van de TRA deze met alle medewerkers die de werkzaamheden gaan uitvoeren, voordat zij hiermee starten. 

Zorg dat alle beheersmaatregelen in orde zijn, voordat de eigenlijke werkzaamheden starten. 

Controleer dit (zo nodig met de leidinggevende) ter plaatse op de werkplek. 

De leidinggevende controleert of daadwerkelijk volgens de maatregelen die staan vermeld in de TRA, wordt gewerkt. 

Discussie > Bespreek het met je collega’s!

Ga met elkaar in gesprek over het volgende:

  1. Zijn er werkzaamheden waarvoor er een TRA opgesteld zou moeten worden?
  2. Vul het TRA format in.
Tips > Voor meer informatie

Ga na afloop van de werkzaamheden na of de werkzaamheden volgens plan konden worden uitgevoerd en of een volgende keer andere maatregelen beter zijn. 

Archiveer de TRA, zodat de kennis die is opgedaan ook in de toekomst kan worden gebruikt. 


Scan de volgende code met de app om deze toolbox te bekijken.